Hur mäter du utfallet av dina formulär? Kollar du hur många som kommer in på kontaktsidaneller tittar du på antalet besökare på kontaktsidan?
Du kan underlätta för dig själv genom att skapa en egen händelse i GA4 som du sedan markerar som en konverting. Låter det svårt? Jag vägleder dig steg för steg så följ detta inlägget så får du lära dig hur du skapar egna händelser som kan spåra formulärsvar i Google Analytics 4.
Först och främst, vad menar jag med formulärsvar? Det kan vara:
- Formulär på kontaktsidan.
- Formulär för nyhetsbrev
- Förmulär för offerter
- Förmulär för bokningar
- och mycket mer!
I detta inlägget kommer jag gå igenom metoden att spåra en tacksida. Det finns fler sätt att spåra, som tex knapptryck men jag föredrar denna metoden.
Steg för steg
- Skapa en tacksida för ditt formulär. Jag brukar skapa en tacksida per formulär som jag vill spåra. Så min sida för nyhetsbrev heter “Nyhetsbrev Tack”. På denna har jag en liten tacktext och sedan en knapp som hänvisar besökaren till en ny sida.
- Omdirigera sedan besökaren dit när den skickat in formuläret. Detta gör man på olika sätt beroende på formulärlösning. Leta efter inställningar som berättar vad som ska hända efter inskickat formulär, där brukar det finnas ett alternativ som heter något i stil med att omdirigera. Där fyller du i din tacksida.
- Nu ska vi skapa händelsen i GA4.
Lycka till!