Varför syns inte min hemsida?

Detta är en frågeställning som jag ofta ser personer ställa. De googlar på de sökorden som de vill synas på och förstår inte alls varför de inte syns. Självklart är olika ord olika svåra att synas på men det finna ALLTID relevanta sökord du kan lyckas synas på. I detta blogginlägget kommer jag gå igenom några punkter du kan börja tänka på/göra för att komma igång. I vissa fall kan det vara så att man redan har en viss synlighet på vissa fraser men man vet inte om det.

  • Google Search Console – Har du inte implementerat det så gör det nu! Detta kan ju göra genom att klistra in en kodsnutt i headern, verifiera med Google Tag Manager eller analytics samt lägga in en post i DNSen. Ofta är det lättast med kodsnutt. Här kommer du igång!
    I Google Search Console kan se se vilka ord din hemsida syns på, vilka sidor som indexeras, du kan skicka in sidkarta m.m. Och detta är gratis! Det tar några dagar för den att samla in data så börja med detta innan du optimerar din hemsida, för att du ska veta att du jobbar i rätt riktning.
  • Ha en egen undersida för varje tjänst/produkt – Har du en så kallas “One-page” bör du bygga ut den med fler undersidor. Varje produkt och tjänst bör ha en egen undersida för att ha möjlighet att synas. Det skapar tydlighet för besökarna och Google vilket kan leda till en bättre ranking. Döp sidan till något tydligt så att besökaren direkt vet vad du erbjuder, sidan ska helst heta sökordet som är relevant för den produkten/tjänsten.
  • Titel, metabeskrivning, huvudrubrik och brödtext – Se till att det önskade sökordet (exempelvis tjänsten eller produkten) återkommer på sidans titel, metabeskrivning, huvudrubrik och i brödtexten. Du skapar du tydlighet för Google att sidan handlar om det.
  • Vad ska jag ha för sökord? – Börja med att fundera på vad du erbjuder (konkret och inte fluffigt/inspirerande). Använd sedan dessa ord/fraser i titel, metabeskrivning, huvudrubrik och brödtext på undersidor som är dedikerade för detta.
  • Något blockerar hemsidan från att synas – I vissa fall kan det vara så att hemsidan är blockerad från att synas. Många CMS har ett alternativ att hemsidan inte ska indexeras som man kan bocka i. Detta är bra när man bygger hemsidan men är lätt att missa att bocka ur sen. Du kan testa att se om din hemsida syns i sökresultatet genom att skriva site:https://domännamn.xx så ser du vilka undersidor som Google har hittat och indexerat. (det finns dock många anledningar till att en hemsida inte indexeras men detta är en ganska vanlig)
Sökning på google

Men hur vet jag att jag gör rätt?

Det vet du inte förrän du testar! Genom att installera Google Search Console kommer du att kunna se utvecklingen och vilka ord du faktiskt syns på. Ofta kan det dyka upp ord där som man kanske inte allt hade tänkt på. Sen finns den mängder med verktyg som du kan mäta sökordsplaceringar på men du kommer långt med Google Search console och kan även där se genomsnittliga placeringar.

Lycka till!

Se fler blogginlägg: